torsdag 22. januar 2015

TRYKK DEL 2

Da var det på tide å komme med del 2 av trykkingsprosessen.
For å se del 1, trykk på linken nederst i innlegget.

Som dere ser på siste bilde i innlegget Trykk del 1 har jeg tegnet ferdig motivet på linoleumsplaten. Deretter skjærte jeg ut alt som ikke var tegnet i mørk farge og det var på tide å valse over platen med svart trykkfarge (dette har jeg dessverre ikke bilde av). Etter dette var gjort kjørte jeg platen gjennom en trykkmaskin og resultatet ble slik:

Etter flere trykk med svart trykkfarge var det på tide å prøve iristrykk. Dvs. et motiv med med farger som går over i hverandre. Her har jeg et alternativ som går fra rød, over i oransje og gul.

Det du først må gjøre er å måle platen din (det kan du gjøre ved å legge platen på et blankt ark og tegne rundt med blyant). Deretter legger du en stripe med rød og en stripe med gul trykkfarge ved siden av hverandre på en gjenstand som du senere kan vaske (f.eks en glassplate). Nå valser du disse to fargene sammen og de vil etterhvert blande seg på midten. Slik får du denne fargen.
 Nå har du et iristrykk på et ark (slik som bilde over). For å få motivet på iristrykket, gjør du det samme som i bilde nr1. Du valser linoleumsplaten din med svart trykkfarge, legger iristrykket vendt nedover mot platen. Så legger du dette i trykkmaskinen, og resultatet blir slik.
Her kan du se at motivet mitt ble skjevt, men dette kan man rette opp i ved å lage nye iristrykk på blanke ark, valse over platen og sende gjennom trykkmaskinen. Dette gjør du helt til du får resultatet du ønsker.

http://hegehornseth.blogspot.no/2014/11/trykk-del-1.html



Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar